Re: Tandarts en slikproblemen
Hoi Dick,
Heb naar aanleiding van mijn wijze woorden mijn eigen raad maar opgevolgd en ben naar de tandarts gegaan. Uitgelegd van mijn ALS en dat ik bang ben een bijtreflex te krijgen of me heftig te verslikken.
Ze liet me deze dingen zien: bijtblokken geheten en die wilde ze wel gebruiken, maar liever niet.
Bijtblokken zijn heel efficiënt, maar kunnen na gebruik wel voor verkrampte kaakspieren zorgen, dus ze deed het liever zonder. "Het zijn uw vingers" zei ik toen ook nog. Nou, daar hield ze wel rekening mee.
Met het haakje ging ze eerst buiten langs en toen dat geen reflex opriep ging de haak langs de binnenkant, maar dan wel altijd horizontaal, zodat ik niet mijn eigen mondvlees zou doorboren als mijn kaken op slot zouden slaan. Tot mijn eigen verbazing gebeurde dat helemaal niet, maar ik was dan misschien ook wel te gespannen om een 'spontane' bijtreflex te krijgen!
Geen gaatjes! Wel wat blootliggende tandhalzen: "Bent u toch geen dolle hond!" Nou, je zou eens moeten weten...
Voor de zekerheid heeft ze nog twee foto's gemaakt en dat riep wel een kokshalsreflex op toen ze de negatieven tot voorbij mijn vestandkiezen wilde duwen. Toen nog mijn voortanden bijgeslepen omdat die door het vele tandenknarsen 's nachts behoorlijk gekarteld waren en het tandsteen met de haak verwijderd en gepolijst. "U mag spoelen" zei ze. Toen ik zei dat dat ook niet meer gaat kreeg ik een heerlijke monddouche met dubbele afzuiging.
Ik heb mijn mening over mijn tandarts bij moeten stellen: de bitch bleek ineens een heel aardige en meegaande vrouw. We hebben een nieuwe afspraak gemaakt voor over 5 maanden - om te kijken wat het tandenknarsen met mijn gebit doet. Ik hoop dat ik daar dan nog lopend naar binnen kan, want haar praktijk zit in het centrum van Den Bosch, 'drie hoog achter' in een herenhuis...
Hoe is het jou vergaan?
Dick