Slikken en verslikken
Ik hoop dat jullie allemaal hebben gegeten, of anders je bord even van je af schuiven?Echt smakelijk is het niet: bij mij blijft blijkbaar wel eens voedsel of een 'pittig sausje' in een holte achter mijn tong hangen. Die holte ontstaat blijkbaar door bepaalde spierspanning (of gebrek aan). Ik kan dan slikken wat ik wil, maar het zakt dan maar niet weg.
Dit hebben ze kunnen zien op een slikvideo die ze vorige week hebben gemaakt. Aanleiding daarvoor was dat ik volgens de artsen teveel hoest tijdens het eten, en hoesten is verslikken zeggen ze. Als ik zoveel hoest zou ik ook allang een longontsteking moeten hebben gehad!
Nou, daar kwamen ze dus op terug. Nu blijkt dat mijn hoesten niet zozeer van het verslikken komt maar vaker van lichte irritaties direct achter mijn tong. Bij bepaalde spraak'bewegingen' komt het blijkbaar weer terug en moet ik weer slikken (de bal). Daardoor valt het terug achter de tong en begint het hele liedje van voor af aan! Het enige dat helpt is wat drinken en het de tijd geven om te zakken
Ik heb dan ook erg veel last met het eten van kleverig en lang spattend spul, zoals spaghetti, taugé in een pittig sausje, en slijmerige dingen als gelatine. Vreemd genoeg heb ik ook ontzetten veel moeite met aardappelpuree, maar juist niet met kleverige rijst...
Smakelijke voortzetting!
Dick