Re: Taai speeksel
"dspier": Jouw opmerking 'komt niet diep genoeg' kan ik dan ook niet plaatsen, iets langer en hij komt er achter weer uit! Ja dat had ik inderdaad beter uit moeten leggen, nou hier komt die.
Die van ons komt ook bij Mediq vandaan en word vergoed zover ik begrepen heb
het lijkt mij een onmisbaar apparaat voor een ALS patiënt, als het slijm wat alleen maar taaie word en dwars gaat zitten omdat je longen niet sterk genoeg meer zijn om het er uit te gooien dan ben je blij dat dit apparaat er staat.
Marian van mij heeft vroeger zelf in de zorg gewerkt en op jonge leeftijd al aardig wat gezien, dus ook dit.
Toen ik zo last kreeg van dat slijm wat best wel vrij plotseling op is komen zetten, opperde Marian direct om een uitzuig machine aan te schaffen, maar omdat we heel snel een afspraak bij de longarts hadden wilden we dat even afwachten. de longarts was er niet over te spreken omdat het in het verleden bij verkeerd gebruik nog wel eens mis was gegaan, oops en toen was hij dood
maar wel slijmloos
maar waarschijnlijk had de longarts wat anders voor ogen dan wij.
Later na veel omwegen hebben we hem dan toch aangeschaft en zou een verpleeghulp van de thuiszorg mij uit komen zuigen
Toen het apparaat er stond hebben we nog aardig wat telefoontjes moeten plegen om het voor elkaar te krijgen want niemand wist hoe het werkte, ook de huisarts niet. op een gegeven moment kreeg ik een sms van de thuishulp verpleegster met de vraag wat voor merk en type het apparaat was? want er zijn er veel verschillende in omloop. maar geen probleem komt goed zegt zij
en er werd een afspraak gemaakt
toen de verpleegster, Marianne er was, trouwens een buitengewoon aardige en lieve vrouw, kwam er nog wel even wat bureaucratie om de hoek kijken omdat zij voor deze handeling een opdracht van een arts moet hebben, dus toen is in allerijl de huisarts langs gekomen om die opdracht te tekenen. toen kon ze aan het werk.
Ga maar liggen Peet en je hoeft niet zenuwachtig te zijn
ze zou het dan ook meteen aan mijn Marian uitleggen zodat we het de volgende keer zelf konden doen.
[b:3k0seddd][color=#FF0000:3k0seddd]DE UITLEG[/color:3k0seddd][/b:3k0seddd]
Je neemt het einde van zo dun slangetje, dus wat het eerste naar binnen gaat, dat hou je tegen de punt van je neus, daarvandaan trek je met het slangetje langs je gezicht de afstand naar het midden van je oor. [i:3k0seddd]niet aan te raden in carnavalstijd met fopneuzen en oren[/i:3k0seddd]
Die gemeten lengte hou je met de vingers vast zodat de lengte niet veranderd. die specifieke lengte gaat via het linker neusgat een beetje zoekend naar binnen tot hij geen weerstand meer heeft. als dan die lengte binnen is druk je op het gaatje zodat hij gaat zuigen.
Het is dus [color=#FF0000:3k0seddd]niet [/color:3k0seddd]de bedoeling dat hij via de keel naar binnen gaat[b:3k0seddd][color=#FF0000:3k0seddd]![/color:3k0seddd][/b:3k0seddd] dat is dus eigenlijk wat de longarts dus tegenstond.
Het is aan te raden gel te gebruiken (Instillagel), 1 omdat het anders best wel erg stroef gaat, heb ik ondervonden, 2 omdat het ook een verdovende werking heeft. een rotgevoel blijft het toch
Waar het bij ons om gaat, het slijm uit je longen halen werkt niet met dit omdat je niet diep genoeg komt. waarom dan die lange slangetjes is mij ook een raadsel, Je krijgt wel iets meer lucht omdat je neusgat lekker open raakt, maar het komt net niet tot je huig.
Wij hebben het nog 2x geprobeerd maar zonder succes. Toch laat ik hem staan voor eventuele noodgevallen, als ik het slijm echt niet meer uit me mond krijg wat erg verstikkend is, dan gebruik hem in ieder geval voor me mond. maar dat is nog niet voorgekomen.
[color=#FF0000:3k0seddd][b:3k0seddd]!!KLEINE AANVULLING OP DE UITLEG!![/b:3k0seddd][/color:3k0seddd]
De handeling mag niet langer duren dan 10 seconden!
Hij mag maximaal 3x achtereen worden uitgevoerd daarna is het raadzaam om enkele uren rust in acht te nemen!
Spreek met de patiënt een duidelijk stopteken af, ik kan me handjes no en beetje laten wapperen, maar bij veel anderen lukt dat niet meer dus verzin dan iets anders.Stop is Stop want alleen een patiënt voelt wat er gebeurd.
En je kan het apparaat wel aanzetten maar volstrekt niet zuigend naar binnen gaan, dat pas doen als de cateter er helemaal in zit.
Succes.
Groetjes, Peet.