Re: Benen zwakker?
Hoi Aernout,
Het begint vaak sluipend en onopgemerkt.
Ik kreeg de eerste signalen toen ik moeite had met hardlopen, het synchroniseren en ritmisch bewegen van mijn benen. Een tijdje later sprong ik van een hekje (70cm hoog) en ging spontaan door mijn knieën!
Toen ben ik gaan experimenteren met springen en landen, eerst vanaf de vloer, dan van een traptrede, enzovoort. Zo merkte ik dat er weldegelijk iets aan het veranderen is! Het stomme is alleen dat je het niet voelt, je moet het hebben van indirecte signalen, zoals verder door je knieën zakken dan verwacht, eerder je balans verliezen, enzovoort.
Zelfs nu word ik s'morgens wakker met het gevoel even uit bed te springen. Maar mijn verstand weet intussen beter: ik kan helemaal niet meer springen en mijn benen dragen mijn gewicht alleen nog maar als ik rechtop sta, laat staan dat ik mijn benen wel even uit bed zwaai! Dat wordt ook pas bevestigd als mijn benen de 'zware' deken proberen op te tillen (ik weet niet waar mijn vrouw de was mee doet, maar alles wordt er wel zwaarder van, alsof er lood in het wasmiddel zit!
).
Aan de andere kant kan het ook een griepje zijn waar je slap van wordt in de benen, maar dan merk je al gauw meer.
Moet je je nu meteen druk gaan maken over een rolstoel? Nee, denk het niet. Bij iedereen is verloop en snelheid anders, bij mij duurde het 3 maanden voor de eerste loopproblemen zich voordeden en pas een jaar later had ik mijn rolstoel, waar ik nu, weer 4 maanden later, pas [i:3vu8ojo3][u:3vu8ojo3]echt[/u:3vu8ojo3][/i:3vu8ojo3] gebruik van ga maken.
Je hebt waarschijnlijk nog even, maar het is wél een teken en dat zou ik ook bespreken met je revalidatie arts, hoe pijnlijk het misschien ook is om toe te geven.
Sterkte kerel, we slepen je er wel doorheen!
Groetjes,
Dick