Re: USVA driewiel (lig)fietsen
Hoi Jos,
Klopt helemaal. Ze maken daar van alles - tot aangepaste tractoren aan toe!
Dan nu mijn verslag:
[b:1m2bqkhd]Ontvangst[/b:1m2bqkhd]
Zaterdagmorgen om 11.30 kwamen we in Holten op Sangeldijk 16 aan. Het is een oude boerderij diep in de polder. Er is geen bord of niets te bekennen op geklop en gebel aan de deur werd niet gereageerd. We moesten bij de buren aanbellen om ons ervan te overtuigen dat dit toch echt USVA bv was!
Op de koeienstal achter de woning stond een bordje USVA, dus daar maar naar binnen en inderdaad; het stond er helemaal vol met driewiel fietsen! Echter niemand te zien.
We liepen door de stal aan de andere kant weer naar buiten en daar was een eenarmige man bezig met een trekker. Hij nam ons mee naar binnen, gaf ons koffie en belde Willem Kamps waar we de afspraak mee hadden.
Willem kwam een half uur later aangereden, zichzelf verontschuldigend dat hij net terug was gekomen met een team gehandicapte driewiel fietsers van de Alp d'Huez. Hij heeft een stichting 'trainen en bewegen' waarmee hij trainingsweken organiseert -zoals de afgelopen weken in de Alp d'Huez, twee zorgboerderijen voor gehandicapten, en twee bedrijven - een voor het aanpassen van auto's en tractoren en een voor de bouw van (aluminium) driewiel fietsen voor gehandicapten, waar we nu waren. Een bevlogen man, dat kon je zo zien.
[b:1m2bqkhd]Pasfiets[/b:1m2bqkhd]
Hij heeft meerdere fietsen voor ALS patiënten geleverd en aangepast en wilde daarom ook precies van me weten waar het momenteel aan schort en wat de verwachtingen zijn (voor zover dat te zeggen is). Bij mij zit het voornamelijk in mijn keel en de rechterhelft van mijn lichaam. Mijn rechterhand en rechterbeen zijn traag en ik heb rechts enigszins last van een klapvoet. Hij haalde er een pasfiets bij, stelde die in op mijn lengte, stelde de zadelhoek op mij in en de lengte van de trapkrank -zodat ik mijn knieën niet te ver moest optrekken en zo mijn heupen zou overbelasten. Verder stelde hij mij voor om een uitvoering met schijfremmen te nemen (kost minder remkracht) en alvast voor te bereiden op een stuurstang remmechanisme: je remt dan door het stuur van je af te duwen ipv een remhendel in te moeten knijpen.
Een stuurstang remmechanisme meteen monteren was echter nog niet nodig en zou nodeloze kosten met zich meebrengen, maar hij wilde de fiets hier in de werkplaats er wel vast op voorbereiden met de loop van de remkabels etc.: dan zou later het stuur vervangen een fluitje van een cent zijn en gewoon bij mij thuis kunnen gebeuren. De versnellingshendels werden nog even naar links verplaatst en toen waren pasfiets en ik klaar voor een proefrit!
[b:1m2bqkhd]Proefrit[/b:1m2bqkhd]
De hoogte van het stuur bleek ideaal, alsmede de traphoek (ingesteld met de trapkrank). De fiets reageert snel en is stabiel, ook met scherpe bochten -hoewel ik dan wel moet oppassen niet zijdelings van de fiets te schuiven (maar alleen op hoge snelheid hoor: ik ben een dolle hond hé
). De rubber (zadel)vering is redelijk (een 6) en de hulpmotor pakt goed op (een 8!): zodra je begint met trappen komt de hulpmotor erbij en brengt je op snelheid. Stop je met trappen dan komt de hulpmotor in vrijloop. Met een + en - knop op een besturingskastje kun je de snelheid van de hulpmotor regelen en met de mechanische versnellingshendels de 14 versnellingen in de derailleur. Actieradius puur op de accu is zeker 35km, trap je mee dan haal je er meer uit -maar omdat ik ALS had was zijn advies dat ik de krachtoverbrenging aan de motor zou overlaten; zware belasting is niet goed voor mijn spieren.
[b:1m2bqkhd]Werkplaats[/b:1m2bqkhd]
Willem merkte mijn interesse in de techniek en nam me mee naar zijn werkplaats naast de 'koeienstal'. In een gigantische ruimte (oude kippenstal
) stonden een aantal werktafels opgesteld -aangepast op zijn gehandicapte werknemers maar erg praktisch en professioneel uitgevoerd -in het geheel niet lijkend op een Weener werkplaats
, was hij bezig met 2 nieuwe prototypes, waaronder een twee-persoons driewiel fiets en liet hij een flinke indruk op mij achter. Dit was geen hobby werkplaats, maar een heuse fietsfabriek waar louter driewielige Lotussen en Lambourgini's met de hand werden gemaakt!
[b:1m2bqkhd]Evaluatie[/b:1m2bqkhd]
Al met al niet slecht, en als ik zeg niet slecht bedoel ik eigenlijk 'bijzonder goed', want ik ben nogal kritisch
Idealiter zou het kuipstoeltje iets beter gevormd mogen zijn op mijn lichaam, zou (naar mijn gevoel) de kracht van de trapmotor proportioneel moeten zijn met de trapsnelheid van mijn benen in combinatie met de gekozen versnelling (soort 'intelligent pookje'). Verder werkte de verlichting op een wieldynamo en dat zou ik ook liever rechtstreeks op de accu hebben, evenals het terugvoeren van remenergie naar de accu voor een groter bereik (techneut hé) -maar dan weten jullie ook meteen hoe 'kritisch' ik ben
: Er zijn altijd verbeterpunten te bedenken, en dat zet me ook aan het denken: dit heeft de potentie van een nieuw hobby project!
De basis van de fiets is echter IDEAAL: het fietsframe is erg stijf en van licht en duurzaam aluminium, het voorwiel is inschuifbaar te maken voor transport achterin een auto met neerklapbare achterstoelen/bank -of met een aangepaste fietsendrager 'gewoon' op de trekhaak, het gewicht is laag -zodat de fiets voor en achter gemakkelijk te tillen is, de trapas is van roestvrij staal en heeft een differentieel werking -zodat beide achterwielen met verschillende snelheid kunnen draaien (noodzakelijk in bochten) en achter het zadel is een zee van ruimte voor een bagagerek oid.
Verder slipt het gemotoriseerde voorwiel niet door bij het wegrijden zoals ik heb gezien bij de E-Wheeler van Philippe, en zelf heb meegemaakt bij de Speedy-Elektra. Dat kwam omdat er bij deze 'hulpmotoren' eigenlijk te weinig druk op het wiel stond. Bij de USVA fiets ligt het zwaartepunt verder naar voren, zodat op het voorwiel wél voldoende druk staat; "goed genoeg om ook mee in de bergen te rijden" zei Willem - en als Poolse bergwandelaar klonk dat als muziek in mijn oren!
[b:1m2bqkhd]Keuze en condities[/b:1m2bqkhd]
We hebben een occasion uitgezocht welke aan 8 van de 10 eisen voldeed, zodat de aanpassingskosten gering zouden zijn. Hulpmotor en Li-Ion accu krijg ik sowieso nieuw omdat de slijtage van 2e hands nooit goed te beoordelen is. Verder krijg ik -ook op een occasion- 3 jaar volledige garantie en een [b:1m2bqkhd]terugkoop regeling[/b:1m2bqkhd]: de fiets schrijft 2% per maand af (20% per jaar) en besluit ik hem na 1 jaar niet meer te willen/kunnen rijden dan krijg ik 80% van de aanschafwaarde terug! Als je bedenkt dat je 30-50% van de fiets ook nog eens kunt aftrekken bij de belasting als 'bijzondere voorzieningen', dan is dat een win-win situatie!
Ik krijg binnenkort een offerte thuis, gebaseerd op de occasion die we hebben uitgezocht. Vanwege de hulpmotor en enkele accessoires die ik heb gekozen valt die duurder uit als de prijs die op hun website staan (
http://www.usva-bikes.com ), maar kan ik wel de komende 12 jaar vooruit!
Groetjes,
Dick