Vergelijkend warenonderzoek: Permobil M400 vs C500
Gisteren kwamen Welzorg en Permobil bij ons thuis om twee multi-purpose rolstoelen te demonstreren (en een passing te maken): de Permobil M400 en de Permobil C500.Ik heb nog geen elektrische rolstoel nodig, maar je kunt hem maar beter vroeg aan laten meten: ben je er op tijd bij dan ligt de levertijd nog ergens tussen de 6 en 8 weken!
Beide modellen zijn volledig uitgerust met elektrisch verstelbare rugleuning, beensteunen, zithoogte, koplampen, elektrische 'versnellingsbak' en een indrukwekkende 'cockpit' met lampjes, metertjes en ..de joystick!
De paar dingen die nog ontbreken zijn een claxon, een trekhaak, een vette spoiler, een Belgisch verlengsnoer en raampjes die dicht kunnen, maar laat dat maar aan ons over .
Jasiu en ik hebben ze meteen geëvalueerd en enkele testritten gemaakt aan de hand van onze professioneel opgestelde eisenlijst: [i:10ie3b3w]hoe goed zijn ze om mee te racen en zijn ze echt zo wendbaar zijn als botsautootjes[/i:10ie3b3w]? (Ja! ). De straat werd er eventjes voor afgezet, want het is wel even wennen met zo'n joystick bediening (maar wel leuk!)
De Permobil M400 werd mij aangeraden door TriviumPlus, maar Welzorg kwam tijdens een introductiegesprek met de C500 aanzetten. Omdat ik op basis van specificaties op papier moeilijk kon beslissen zijn ze tot mijn vreugde met beide modellen langs gekomen. Het grootste verschil zie je op de foto:
[list:10ie3b3w][*:10ie3b3w]de C500 (zwart) heeft grote (aangedreven) wielen [i:10ie3b3w]voor [/i:10ie3b3w]en zal dus met zijn achterkant uitzwenken; minder geschikt voor kleine ruimten omdat je dan alles met de achterkant om zwiept - als je even niet oppast .[/*:m:10ie3b3w][*:10ie3b3w]De M400 (groen) is nieuwer en heeft de aangedreven wielen[i:10ie3b3w] in het midden[/i:10ie3b3w] waardoor deze stoel beter om zijn as kan draaien.[/*:m:10ie3b3w][/list:u:10ie3b3w] Beide rolstoelen zijn zeer geavanceerd (is mij ook maar verteld hoor ) en staan bekend als crème de la crème onder de rolstoelen. Nou lijkt me dat ook weer overdreven, zeker als je bedenkt dat ze worden betaald door een gemeente die blijft herhalen dat ze gaat voor de 'goedkoopste adequate oplossing'. Dan denk ik eerder aan een derde hands Fiat Panda dan aan een Lambourgini!
Als ik kies voor die zes wieler, kan ik dan een wiel vast inruilen voor een Segway rolstoel? Nee?
Zonder gekheid: het proefrijden was minder confronterend dan ik had gedacht (het komt zo wel akelig dichtbij hé...), maar dat komt waarschijnlijk door de techniek en de lol die het met zich meebrengt om op dit soort geavanceerde 'robotjes' te mogen rijden: proefrijden is leuk, als je er van afhankelijk wordt denk ik dat je er wel anders in staat
Ik heb na wat overwegingen toch gekozen voor de wat oudere en lompere 4-wieler omdat deze beter is afgeveerd en ook een stoepje op en af kan. De M400 heeft mij te kleine voor en achterwielen en die stoten te snel tegen de trottoirband ipv dat ze ertegenop rijden! Verder wordt je op de M400 buiten flink door elkaar geschud als je over het gras hobbelt! (deze 6-wieler heeft [u:10ie3b3w]geen vering[/u:10ie3b3w]!) Achter het huis heb ik een park liggen (Oosterplas - Den Bosch) met redelijke terreinverschillen waar de C500 beter uit de voeten kan dan de M400. Verder hebben we het huis niet te vol staan met meubels, zodat er voldoende ruimte is om ook met een lompere rolstoel goed te manoeuvreren.
Zo zie je maar weer dat nieuwer niet altijd beter is! Ik heb een rode besteld. Die wordt dan -als ik erom vraag- binnen twee maanden geleverd.
Heeft iemand nog een mooi Ferrari logo liggen?
Dick