Onderzoek dr. Paul Alan Cox
Via het amerikaanse forum "Patients like me" een filmpje gezien van dr. Paul Alan Cox over een mogelijk middel tegen ALS. http://www.youtube.com/watch?v=7jWi6WQQ9woDe inhoud van zijn verhaal kort samengevat: In wateren over de hele wereld komen zgn. Cyano bacteriën voor. Deze bacteriën produceren een neurotoxine genaamd BMAA. Ergens in de stille oceaan ligt een eilandje Guam waar een bepaald soort palmvaren groeit. In de wortels van deze boom komt de Cyano bacterie ook voor. De mensen op het eiland, de Chamorro's, eten de vruchten van deze plant en een soort vliegende hond die van de vruchten leeft. Op het eiland is het aantal gevallen ALS extreem hoog. Het komt ook heel veel voor in combinatie met Alzheimer en Parkison. 25% van de bevolking overlijdt eraan. Dr. Paul Alan Cox heeft de volgende hypothese: De Cyano bacteriën produceren BMAA, deze stof hoopt zich op in de vruchten van de palmvaren, komt via de voedselketen in de mensen en maakt ze ziek. Hij heeft (samen met andere onderzoekers aan verschillende universiteiten) ontdekt dat BMAA de structuur van het menselijke DNA kan beïnvloeden waardoor ALS kan ontstaan. Maar nog belangrijker is dat ze een stof hebben ontdekt, L-serine die dit proces kan stoppen. In Amerika is een trial gestart om een medicijn te ontwikkelen gebaseerd op L-serine. Ik kan hier echter nog niets over vinden. Heeft iemand hier meer informatie over? L-serine is een natuurlijk voorkomend aminozuur dat je ook als supplement kunt bestellen. Ik ga het in ieder geval proberen.
Kees