Kenniscentrum ....
In het ALS magazine van februari 2013 lees ik dat de Stichting ALS Nederland en het ALS Centrum plannen hebben voor het oprichten van een ALS kennisplatform en dat daar 24000 in wordt geïnvesteerd, ingezameld door lotgenoot Ries van der Velden. Maar: naast het ingezamelde bedrag [ ] is er méér nodig om dit platform in de lucht te brengen én te houden.Allereerst: ik waardeer het heel erg dat Ries van der Velden 24000 heeft weten in te zamelen. Echt petje af
Wat ik niet zo goed begrijp, is dat het geld voor een kenniscentrum wordt ingezet. Het doel van het kenniscentrum is goede informatie bieden over de ziekte en behandeling van ALS én artsen en andere hulpverleners ondersteunen in het zorgproces aan patiënten. Volgens mij is onderhand wel bekend wat ALS is, een behandeling is er domweg niet is en artsen en anderen leveren toch wel goede zorg aan patiënten (is mijn ervaring althans).
Waarom niet het geld inzetten voor onderzoek naar een effectieve behandeling van ALS? Velen doen hun stinkende best om (vaak kleine) geldbedragen in te zamelen voor onderzoek naar een effectieve behandeling. In veel andere landen wordt wel onderzoek gedaan naar behandelingen / medicijnen.
Of zie ik iets over het hoofd?
Groeten,
Arwi