Honden en dollen
" Peet ": Nu ga ik weer even serieus doen want ik heb op ze Hollands gezegd, een .... dag Hoi Peet, Ik weet niet precies uit welk deel van Holland jij komt, maar bij mij is een ...dag met drie puntjes, of met vijf. Ben dus eigenlijk een beetje benieuwd wat jij op dat vierde puntje invultMaar goed, zonder dollen: dat met die hond ken ik ook. Wij hebben ook zo'n eigenwijze Jack en die gaat gewoon zijn gang tot hij overtuigd is dat ie nu te ver is gegaan (tot [i:3d86aylx]over [/i:3d86aylx]de grens dus!). Dan kijkt hij je aan alsof zijn neus bloedt, 'tja... wist hij veel...' . Heerlijk die beestjes, zo brutaal als ze kunnen zijn!
Als je wel eens naar 'Cesar de hondenfluisteraar' kijkt kun je weten dat niet zozeer je stem (want daar wennen ze aan) maar je [i:3d86aylx]houding [/i:3d86aylx]indruk maakt. Om onze Kuba (Pools voor Kobus) te corrigeren ging ik in het begin ook met overslaande stem te keer, maar dat helpt niet. Je hoeft je stem dus niet te verheffen, zolang je hem maar serieus en dreigend blijft aankijken, dat leert hij(zij) vanzelf te associëren met je stemgeluid. En dat werkt!
Maar dan komt de volgende fase van ALS; je kunt je emoties niet meer beheersen. Voor je het weet schiet je in de lach (net als ik nu ik je verhaal lees ) en dan denkt die Jack 'zie je wel, hij vindt het toch goed/leuk!'
Succes met het heropvoeden ...van jezelf
Dick