Re: erfelijk?
Zodra ik hoorde van mijn ALS heb ik als eerste aan de Neuroloog gevraagd of dat het erfelijk was? daar reageerde hij een beetje laconiek op, nee dat niet.
Toen ik een tijdje later in Utrecht terecht kwam vroeg ik het zelfde, en zonder omwegen zei die dokter, nee hoor daar hoeft u niet bang voor te zijn en waarom vraagt u dat?
Net of dat dit zo rare vraag is
Hoe langer ik er over na ging zitten denken hoe meer de drang kwam om er achter te komen of het familiair is of niet?
Wij hebben 2 zoons van 21 en 24 jaar die zelf later ook graag kinderen willen. dus vind ik het niet zo rare vraag maar dat zal dan wel weer aan mij liggen?
Mijn zoons vonden het in het begin niet zo belangrijk om het te weten maar dat veranderd langzame hand steeds meer. ik moet er echt niet aan denken dat ik deze rot ziekte nog eens door zou geven aan me kinderen (wat dan al te laat is) of eventuele kleinkinderen.
Dus ben ik nu zo goed als het mogelijk is aan het uitvissen of het erfelijk kan zijn? wij kennen maar weinig familieleden van mijn vaders kant en van mijn biologische moeders kant al helemaal niet op 1 na. maar daar is het contact vrijwel 0 mee.
Zover bekend geen ALS of iets wat er op lijkt. op een persoon na van mijn biologische moeders kant die Parkinson had maar dat is natuurlijk niet relevant denk ik.
Mijn vader (89) is vanaf eind 2007 langzame hand steeds slechte gaan functioneren. in Maart 2008 kreeg hij ook nog eens een flouwte en vanaf die tijd is het steeds slechte geworden. nu zal je uiteraard denken, ja dank je de koekkoek die kerel is 89 hij zal wel een beroerte of iets dergelijks hebben gekregen?
Nee dus!
ik ben ondanks dat mijn vader 300 kilometer bij ons vandaan woont praktische bij alle onderzoeken en gesprekken geweest bij de neuroloog. hij heeft wel een keertje een kleine Tia gehad maar die kan dit niet hebben veroorzaakt volgens de neuroloog.
ik was ook bij het eindgesprek en daar kwam uit dat ze niet weten wat hij mankeert? onderzoek op onderzoek maar ze weten het gewoonweg niet? maar hij is wel steeds slechter gaan lopen, handen en armen die raar doen, praten, enz.
Dat is natuurlijk vreemd!
De ziekte ALS is natuurlijk al oud en komt het meeste voor bij mensen tussen de 40 en 60 maar is zeker niet leeftijd gebonden. maar eigenlijk krijgt het nog niet zo lang de aandacht van TV of media en word het nu pas wat bekende. dus misschien heeft die neuroloog van toen niet zover gekeken en dingen of symptomen over het hoofd gezien.
dus ik ben nu contact aan het zoeken met de neuroloog van mijn vader via zijn huisarts om te kijken of hij mijn vermoedens kan bevestigen? is nog afwachten.
Ik hoop van ganzen harten van niet maar het zal mij niet verbazen. bevestigt hij mij vermoedens dan ga ik verder voor een diepgaand onderzoek.
Ieder zijn gedachten hierover maar ik wil het weten voor mijn kinderen. dan kunnen zij zelf de keus afwegen, kinderen of niet.
Groetjes, Peet.