Re: Euthanasie
[quote="Elly":anfj07wi]Hoi Peet,
Het is inderdaad een onderwerp waar je het NOOIT over zou willen hebben. Ik vind het ook echt onbeschrijflijk vreselijk dat we er over na MOETEN denken. Het is te gek voor woorden. Het is gewoon echt noodzakelijk dat je alle mogelijkheden kent en je goed informeert. Dan ben je tenminste voorbereid
Liefs,
Elly[/quote:anfj07wi]
[quote="Peet":anfj07wi]Gisteren is voor de zoveelste keer de huisarts hier en omdat hij er toch was ben ik nog even verder gegaan over het onderwerp, wanneer ben je volgens de artsen zover dat zij tot Euthanasie over willen gaan
dat is vrij laat,
Je komt volgens het protocol pas in aanmerking als het duidelijk is als je binnen een week overlijd, erg laat, veelte laat naar mijn mening!
Ik heb al aangegeven niet zo lang te willen wachten, want dat betekend dat je eerst weken zo niet maanden lig te stikken tot je net voor je er zelf het bijltje er bij neergooit eindelijk eens een spuitje krijgt, wie zei ook alweer dat ALS een pijnloze ziekte is, is dat dan geen pijn
Ik vind dat als het duidelijk is dat je binnen aanzienlijke tijd toch aan een ziekte overlijd de dokter gewoon eerder moet meewerken als jij dat wil, mits er duidelijke signalen zijn dat er een medicijn onderweg is.
Dit gesprek volgde op een onderwerp waar geen haar op me hoofd aan wil denken, Tracheostoma.
Uiteindelijk hield de dokter en ik het samen niet meer droog en liep hij hier met tranen in ze ogende deur uitt, dan weet je wel dat je met een fijn iemand heb te maken.
Groetjes, Peet[/quote:anfj07wi]
Lieve mensen, ik was er even niet, dan heb ik eerst tijd nodig om alles bij te lezen. Nu ik een hevige discussie zie onder euthanasie kan ik moeilijk verder lezen. Euthanasie is iets waar men nooit over wil nadenken, maar bij ALS zou dat moeten.
Misschien ben ik wat tegenstrijdig met sommige andere meningen. Ik leef erg mee met Peet, maar begrijp ook zijn arts. Hij is niet dokter geworden om mensen te laten doodgaan die nog maar goed 50 jaar zijn, maar om oplossingen te vinden. Logisch dat hij praat over een trachea stoma, want hij weet dat mensen met ALS dan nog een aantal jaren leven. Hij weet daarbij dat zijn patient zelf nog zo graag wil leven, en dan vrouw, kinderen en familie moet achterlaten terwijl ze dat nog niet willen, dat wil hij voorkomen. Ik voeg een link bij die informatie geeft over Thuisbeademing. Men schrijft; Voordelen van beademing via tracheastoma " Dat u mogelijk jaren langer leeft en het gemakkelijker is om slijm uit te zuigen. "
content/uploads/2008/11/informatiebriefctb.pdf
http://www.als-centrum.nl/wp-
Verder staat in die brief niet veel bemoedigends, begrijpelijk. Ik vraag echter graag aandacht voor de woorden; Bij ALS komen verderschrijdende verlammingen, ook van de "ademhalingsspieren" daarom beademing.
Mijn weten; De spieren bij ALS zijn verlamd, de ademhaling zelf, die wordt geregeld door het autonome zenuwstelsel, zit geblokkeerd als gevolg van de verlamde spieren, maar daar is verder niets mis mee. Daarom zou het jammer zijn om euthanasie toe te passen, gezien het bij zijn patient nu nog in hoofdzaak om angst en benauwdheid gaat. .
Niet dat ik pleit om je kunstmatig te laten beademen. Maar als ik de gegevens van de huisarts zou mogen krijgen, die uit gans zijn hart begaan is met zijn patient, zou ik informatie willen doorsturen. Informatie over hoe benauwdheid, angst en ademnood, aangenamer en doeltreffender, dan door een tracheastoma of euthanasie, kan opgelost worden. Hij zal daar zeker belangstellend naar zijn.
Zou altijd eerst moeten toegepast worden. Lukt zorg voor meer welbevinden onvoldoende, of ben je ondanks het krijgen van deze "op adem komen zorg", het leven moe, dan zal ik voor euthanasie alle begrip hebben.
Voor eenieder heel veel sterkte en groeten,
Marica.