Re: Thuiszorg (problemen met....)
Wij beginnen een probleem met de thuiszorgorganisatie te krijgen. Het ploegje vaste medewerkers dat bij ons over de vloer komt, is eigenlijk te klein, dus te kwetsbaar. Dat is al een paar keer duidelijk geworden en ik heb er ook meerdere malen voor gewaarschuwd. Inmiddels zit Rob in een fase dat nieuwe mensen inwerken haast niet meer is te doen. Rob kan niet meer communiceren, dat moet ik dus doen. Bovendien is hij ook volledig afhankelijk, kan niets meer zelf. Ook het besturen en bedienen van de elektrische rolstoel wordt al een probleem. Bij nieuwe mensen moet ik dan Rob's stem zijn, maar ik heb zelf amper energie door de chemokuren en wat er verder in mijn lijf gebeurt. Bovendien moet ik ook al veel voor Rob doen als zij er niet zijn. Toen we de organisatie (geen PGB) inschakelden, werd ons verzekerd dat alle hulp mogelijk was. Ik denk dat ze de situatie hebben onderschat. Het is een hele lastige situatie omdat overstappen nu ook geen optie meer is. We moeten het met dit ploegje doen en zowel de organisatie als wij moeten maar hopen dat er niemand ondersteboven gereden wordt met de fiets of van de trap af valt of gewoon griep krijgt. Met vakanties erbij krijgen we dan een onoplosbaar probleem.Waar ik op wil wijzen is dat je aan het begin goed doorvraagt over wat er mogelijk is. Er moeten garanties gegeven worden. De organisatie moet kijken naar het totale ziektebeeld en niet alleen naar de hulp die op het moment van vraag nodig is. Ze moeten zich eerst eens goed verdiepen in het ziekteproces voor ze toezeggingen doen. Ze hebben daar voldoende personeel voor nodig die de situatie ook aankan. De coördinerend verpleegkundige komt hier nog wel eens met de opmerking dat het hen emotioneel ook nogal wat doet. Dat geloof ik heel graag en dat begrijp ik ook, maar is dat ons probleem? Binnen de organisatie moeten ze zorgen voor voldoende scholing en training.
Het probleem hier in de buurt is dat er vrijwel geen alternatieven zijn, we hadden dus eigenlijk geen keus. Maar als je de verzekering krijgt dat ze tot het einde kunnen helpen, vertrouw je daar natuurlijk op.
Dus mensen, wees kritisch en vraag garanties. Kijk ook of er alternatieven zijn en leg alles naast elkaar. Vraag er eventueel hulp bij van de maatschappelijk werkster van het ALS-team. Vraag naar de ervaring met ALS!!!
De mensen die hier over de vloer komen, hebben trouwens een enorme inzet, daar mankeert niets aan. Dat moet ook even gezegd worden.
Sterkte allemaal,
Elly