Ervaring en tips met PGB gevraagd
Hallo,Wie heeft er ervaring met de PGB en inzicht in/tips over de voorzieningen voor 2012?
Wij kregen van de gemeente Den Bosch op 23 december 'zomaar' een ongevraagde PGB voor huishoudelijke hulp vanaf de 22e, en wat doe je dan? (De brief kwam in reactie op een vraag in het kader van de WMO; [i:2yczy7v3]"hoe het staat met de passing van mijn el. rolstoel"[/i:2yczy7v3] e.d. en dan reageren ze zo, maar goed...). Wegens Kerstreces is mijn contact bij de gemeente niet te bereiken.
We zijn al op de website van PerSaldo gaan kijken voor meer informatie, en op de site van het CAK (Het CAK berekent en incasseert de eigen bijdragen voor Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten (AWBZ) en de Wmo).
Dit berekenen doen ze op basis van je inkomen twee jaar eerder. Nu hebben wij het twee jaar geleden financieel best goed gehad, maar er is veel veranderd: mijn vrouw is minder gaan werken en ik ben mijn baan van weleer kwijtgeraakt en sta inmiddels voor minder elders op de loonlijst. Daar klaag ik niet over, maar wel het inkomen waar het CAK je eigen bijdrage op baseert: dat is allang achterhaald!
We graven en bellen verder en worden er alleen maar treuriger van: zoals het er nu voor ons gaat uitzien krijgen we de eerste 700 euro PGB niet vergoed. Dan gaan we, eenmaal in de IVA, er ook nog eens bijna duizend euro netto op achteruit. Eea zou in het ultieme doemscenario kunnen betekenen dat we over niet al te lange tijd de hypotheek van ons -door de gemeente duur aangepaste- huis niet meer kunnen betalen en we [u:2yczy7v3][i:2yczy7v3]nog[/i:2yczy7v3][/u:2yczy7v3] een keer bij de gemeente kunnen aankloppen: [i:2yczy7v3]"Sorry van jullie fijne en dure WMO aanpassingen in ons huis, maar we moeten het toch verkopen en een sociale huurwoning aanvraag doen."[/i:2yczy7v3]
Wie schiet hier wie nou in de voet?
Groetjes,
Dick