WMO Castricum
Afgelopen maandag de consulent WMO van Castrcum op bezoek gehad. Die maakte me eigenlijk een beetje pissig en kwam binnen 5 minuten al "naar" op mij over.Bij het begroeten aan de voordeur wachtte ze niet tot ik zei kom maar verder maar banjerde meteen door naar de woonkamer pakt een stoel en gaat zitten. Ik noem dat boers en onbeschoft maar goed.
Toen de inventarisatie wat ik nog wel en niet kon en waar ik straks behoefte aan heb.
Wat voor mij belangrijk wordt is aanpassing WC/Douche en deuropeners.
Het zal vrees ik wel geen Aquaclean 8000 worden maar een WC bril. Dat zal niet zo'n probleem opleveren. Lichaamsföhn had ze meer moeite mee dus afwachten wat dat wordt.
Deuropener zal ook geen probleem worden maar alleen de voordeur..... Ja WTF dan heb ik daar geen reet aan en wordt ik straks gevangene in mijn appartement. Ik heb nl ook te maken met een galerijdeur en toegangsdeur van openbare ruimte en die wordt niet vergoed. Ik beargumenteren dat ik al in een enigszinds aangepast apartement woon, brede gangen en deuren, stopcontacten en lichtpunten laag, grote badkamer waar je met een rolstoel in kunt, drempelloos.
Ik hoef dus geen dure traplift...geef mij daar dan maar deuropeners voor. En een lichaamsföhn dan hou ik nog de thuiszorg een tijdje buiten de deur en bewaar ik nog mijn privacy dus die verdiend zichzelf terug.
Al met al weet ik nog niet wat ik moet verwachten. Er schijnt een firma te komen die ook eerst komt kijken en de aanpassingen gaan doen.
Ik heb mijn ergotherapeut er achteraan gezet om uit te vissen wat er nu gaat gebeuren.
Wel heb ik van die dame haar directe nummer en email gekregen en moet haar direct bellen bij verandering in situatie (met name als autorijden niet meer gaat) dan hoef ik geen formulieren in te vullen en gaat het sneller. Dat was dan weer wel positief.
Ik vind wel dat het voor ons mensen met ziekte of handicap enorm moeilijk wordt gemaakt met al die loketjes. Denk zomaar dat de WMO zegt dat ik geen lichaamsföhn krijg en maar thuiszorg moet nemen. Dat laatste scheelt natuurlijk kosten voor de gemeente want dat is weer AWBZ. Dat gezeur met al die verschillende potjes geld word ik pissig om. Dan halen ze dat geld maar uit mijn AOW pot want daar maak ik geen gebruik meer van maar heb wel al die jaren gestort!! Misschien eens het overdenken waard om te strijden dat voor terminale patiënten het leven nog even "leuk" mag zijn en dan tevens de AOW pot maar aanbreken om het nog wat extra leuk te maken.
Ook drong zij aan op een verpleeghuis omdat ik alleen ben en straks teveel verg van thuiszorg... Ja mevrouw daar wordt me bij Heliomare ook al op gewezen maar er zijn wachtlijsten en ik ben nu nog te goed daarvoor. Het mooiste verpleeghuis is Nieuw Unicum in Zandvoort maar de wachtlijsten daar zijn zo hoog dat die een inschrijvingsstop hebben. In Castricum is er dan nog Klaverland waar je vanaf ZZP2 terecht kunt maar of je daar tot het einde kunt blijven weet ik nog niet. Dat laatste heeft dan mijn voorkeur omdat mijn dochter en sociale contacten dan in de buurt zitten maar de wachtlijst is daar ook 2 - 3 jaar dus of ik daar nog tijd voor heb? ik hoop het wel. Tot die tijd zal ik me toch hier zelf moeten redden.
Zo dat moest er ff uit.