Zorg-Unit
Gisteren hebben wij officieel de bevestiging gekregen van het WMO dat we een zorg-unit krijgen aan ons huis.Dit betekend dus, geen verbouwing in ons huis, en niet verhuizen.
Toen we het slechte nieuws hadden gekregen over de ALS dan rijst al vrij snel daarna de vraag, hoe gaan we dit in godsnaam aanpakken zeker wanneer je zoals wij een huis hebt wat nog uit een tijd stamt dat het wiel net was uitgevonden (1880), laat staan dat het huis rolstoel vriendelijk is. het is trouwens helemaal niet vriendelijk
Ons huis, een klein oud dijkhuisje hebben wij nu 11 jaar. het bestaat uit een loopkelder (Onderhuis) Die grenst aan de tuin. De kelder doet onder andere dienst als opslag voor het bouwmateriaal en gereedschap, de kelder is dan ook nog in de originele staat en met veel achterstallig onderhoud. dus niks wees er op dat dit nog eens verbouwd moest gaan worden de aankomende jaren.
220cm hoger heb je de woonkamer en de keuken. Nog wat hoger de slaapkamers.
We hebben eerst een lift geopperd voor naar beneden naar de kelder, naar boven ging door ruimtegebrek sowieso niet dus moesten we naar beneden.
Maar dat betekend dat alles maar dan ook alles beneden verbouwd moest worden. Dit zou best een grote klus zijn.
En dan met een heftlift in de woonkamer om in de kelder te komen mocht ik geen trappen meer kunnen lopen.
Maar het WMO keurde dit alles niet goed ? het zou te duur worden en vooral het installeren van de lift deden ze moeilijk over en dat terwijl ik die zelf nog aan wilden schaffen.
Ik had al het woord Zorg-Unit laten vallen maar daar werd niet op doorgegaan.
Bij een 2de bezoek wel,
de bouwinspecteur van de gemeente zag daar wel mogelijkheden voor. Hij zag het wel zitten om misschien zo zorg-unit op ons balkon te plaatsen
Zolang als dat we hier wonen wilde we al graag een schuifpui en een balkon. Maar door andere werkzaamheden werd dat steeds uitgesteld.
Maar eindelijk hebben we de stap gezet 2 jaar geleden en hebben we een schuifpui in ons huis laten plaatsen en een balkon er aan zodat we zo vanuit de woonkamer het balkon op kunnen stappen en op onze tuin kijken.
Heerlijk met mooi weer
Ons balkon van 650 cm bij 242 cm was ik eigenlijk nog maar net aan het afbouwen toen ik kort daarna de diagnose ALS kreeg, dus van dat afbouwen kwam niks meer terecht.
De bouwinspecteur zag dat we best wel een groot balkon hebben en zag er wel iets in om zo zorg-unit op ons balkon te plaatsen.
Dus er kwam nog een 3de bezoek met nog iemand van zo bedrijf die, die units levert. Een beetje passen en meten en ze zouden de aanvraag de deur uit doen.
Goed 2 weken geleden kreeg ik een telefoontje van de firma Pasaan dat het was goedgekeurd, Jippie! Maar het was nog afwachten want er moest nog een bouwtekening worden gemaakt voor de tijdelijke bouwvergunning, dus het kon nog mis gaan.
Begin vorige week zijn er nog wat metingen verricht om te kijken hoe hij moet komen te staan, dat pakte even anders uit dan ik verwachte.
Het completen balkon gaat verdwijnen dus van dat geld had ik beter mee op vakantie kunnen gaan. De schuifpui word er uitgehaald en gestald zodat hij terug geplaatst kan worden als ik er niet meer ben. Ook mijn schuurtje van 220 bij 200 cm moet weg, niet tegeloven maar ze komen net 3 cm te kort door me schuurtje.
Zodra dat is gebeurd word er met een hoogwerker een zeecontainer in me tuin geplaatst en ingegraven tot op hoogte schuifpui. Daar bovenop komt de zorg-unit in een L form zodat ik zo vanuit de woonkamer de zorg-unit in kan stappen / rijden.
Als ik er niet meer ben dan halen ze dat spul weer weg en plaatsen de schuifpui terug. De zeecontainer mag mijn vrouw dan houden als ze wil.
Ik haar nu al geadviseerd omdat te doen. dus die komt er dan maar in plaats van het balkon. Gelijk een mooie opslagruimte en dakterras, wel een beetje aankleden en een mooie kleurtje natuurlijk.
Afgelopen Vrijdag kwam dus de bevestiging dat hij definitief geplaatst mag worden. Er moet nog wel een eigen bijdragen aan worden betaald maar de hoogte daarvan is nog niet bekend.
Wil je dit? Nee natuurlijk wil je dit niet! maar soms is het de beste oplossing.
Het was of dit of verkopen en verhuizen. Verkopen was geen optie om 3 redenen, Een slechtere tijd om je huis te verkopen kan je nu niet hebben met die crisis, als we verkopen ben je alles in een keer kwijt waar je samen krom voor heb gelegen en op heb gebouwd, en stel je verhuist naar een aangepaste huurwoning of instelling en ik leg het loodje, dan moet mijn vrouw binnen enkele maanden de woning weer verlaten om plaats te maken voor een ander. dan is er verder niks meer wat je samen had dan een foto aan de muur in een vreemd huis waar ik nooit heb gewoond. DAT NOOIT
Dus ik was sowieso nooit weg gegaan uit mijn huis.
Dus ondanks alle rompslomp ben ik blij met deze oplossing.
Wanneer de voorbereidingen en plaatsing gaan beginnen hou ik jullie op de hoogte van het verloop daarvan middels foto`s.
Dit moet beginnen binnen 2 maanden.
Groetjes, Peet.