Re: ervaringen trachea stoma?
[quote="Marije":2kys0l1c]Hallo,Heeft iemand ervaringen met ALS en een trachea stoma en wat dit voor effect heeft op je leven? Mijn schoonmoeder had een terminale zorgindicatie gekregen en is daarna recent geopereerd, waarbij ze een trachea stoma heeft gekregen. Ze moet heel vaak uitgezogen worden momenteel (15 x per dag). Alle ervaringen zijn voor ons welkom, omdat we zelf weinig informatie krijgen en kunnen vinden.
gr Marije[/quote:2kys0l1c]
Hallo Marije,
Het nadeel van de trachea stoma is dat in dit gebied een irritatie plaats heeft. Ik lees dat er heel vaak geaspireerd wordt. In feite is het aspiratietoestel daar ook voor, maar anderzijds prikkelt dit opnieuw. Toen ik even geleden bij patient met trachea stoma in het verpleeghuis aankwam, zag ik dat er veel slijm zat in de opening van haar trachea stoma (patient wordt niet meer beademd). Daarom ging ik iemand van de verpleging vragen en zei "Ik denk dat bij ...... slijm moet worden uitgezogen! "Ik kom kijken", zei ze en haalde met een compres het slijm uit de opening weg. "er moet zo weinig mogelijk geaspireerd worden" zei ze "want ander zet je aan tot slijmvorming". Bij deze patient is normaal weinig slijm maar, heeft de stoma al bijna vier jaar. Krijgt om de drie weken longventilatie verbeterende zorg.
Maar in de situatie van je schoonmoeder is dat nog heel nieuw is en moet het tot rust komen. Nu is zorg voor een optimale longventilatie, een tot rust komen, van groot belang. Echter is deze zorg nog weinig beschikbaar, terwijl er die voor mensen met ALS altijd bij moet horen. Wil best kijken wat kan gedaan worden.
Veel sterkte en groeten,
Marica