Airstacken geen optie
Hallo,Ik ben gisteren terug geweest in het UMC voor een 2e longfunctie meting.
Ik merkte al direct na mijn PEG plaatsing dat ik minder lucht had. Dat is wel weer iets omhoog gegaan, maar niet meer terug naar het oude niveau ik zit nu op 62% en dat merk ik als ik al lopend of fietsend probeer te praten (not ).
Verder hebben we airstacken geprobeerd, maar dat werkt bij mij niet omdat ik mijn keel niet goed kan afsluiten. In plaats daarvan houd ik mijn longspieren aangespannen, maar dat is niet de bedoeling! Om te demonstreren vroeg de fysio mij om zo diep mogelijk adem te halen en dat dan vast te houden. Dan zou hij er met de ballon nog wat bij proberen te pompen (stapelen). Hierdoor rekken je longen maximaal op waardoor er meer luchtblaasjes opengaan. Resultaat: meer lucht na het airstacken!
Wij proberen. Ik ademde zo diep mogelijk in, hield dit 'vast' en hij blies er wat lucht bij. Dat moest ik ook vasthouden, maar mooi niet! Die extra lucht stroomde zo weer naar buiten! Bummer1...
Toen vroeg ik of het überhaupt wel zin had. 'Nee' was het antwoord, 'niet echt: je rekt de longen wel wat op tijdens het inblazen maar niet ver genoeg en je houdt ze niet lang genoeg open'. Bummer2...
Ik ben wel blij dat ze er zo eerlijk in zijn dat airstacken voor mij geen optie is, dan hoef ik me ook niet met een dode mus blij te maken, ik weet liever waar ik aan toe ben!
Misschien is een persluchtmasker wel een optie?
Groetjes,
Dick (die voorlopig nog genoeg lucht heeft)