Re: Mickey
Hallo,
We zijn ruim 6 weken na de PRG plaatsing en hij kan -en is- zojuist vervangen door een mic-key of een [i:2pn609rw]'low profile gastronomy feeding tube[/i:2pn609rw]', zoals hij officieel volgens de verpakking heet.
(mic-key is een geadopteerde naam, ooit verzonnen door producent Kimberly-Clark; net zoals 'Jeep' ooit is bedacht door automerk Cherokee: officieel is een Jeep gewoon 'een terreinwagen').
[b:2pn609rw]Waarom krijg je een mic-key pas na 6 weken? [/b:2pn609rw]
Simpel: een PRG sonde heeft een slangetje en een plaatje aan de buitenkant. Zoals Peet al aangaf is dat plaatje te verschuiven om op maat te worden gezet na het inbrengen van de sonde. Mocht de sonde te los of te strak zitten, en dat kan als je na de operatie (minder) last krijgt van zwellingen, dan kan de inwendige lengte worden aangepast. Een mic-key heeft een vaste lengte en kan dus niet op lengte worden geschoven, daarom worden mic-keys in verschillende lengten geproduceerd. Pas 6 weken na de operatie is de fistel voldoende 'stabiel' zodat er een mic-key kan worden aangemeten, vandaar!
[b:2pn609rw]Hoe gaat het plaatsen in zijn werk?[/b:2pn609rw]
Nou, stukken eenvoudiger dan de operatieve plaatsing gelukkig! Het kan zelfs thuis gebeuren. (Dus Peet, geen zorgen.
)
[u:2pn609rw]Draadje erin[/u:2pn609rw]
Eerst ga je liggen op een bed. Dan heeft de verpleegkundige een draad en een meetbuisje. De fixatieplaat op je buik wordt van de buik af geschoven en er wordt wat bevochtigingsgel rond de fistel gesmeerd. Zij legde uit dat die gel ook een licht verdovende werking heeft. Dan gaat die draad langs de sonde naar binnen de maag in. Kriebelt wat, maar verder niks. Die draad is om te voorkomen dat de fistel verschuift of sluit als de sonde eruit is, waardoor je anders weer op de operatietafel zou moeten belanden, zoals Peet is overkomen.
[u:2pn609rw]Sonde eruit[/u:2pn609rw]
Als de draad erin zit wordt de ballon leeggezogen met een spuitje. Dan trekt ze de sonde eruit. Meteen hoor ik een ploppend en borrelend geluid en voel ik vocht langs mijn buikwand lopen. Daar gaan mijn koffie en appeltaart, die ik even daarvoor van mijn laatste geld in de kantine van het ziekenhuis heb gekocht!
[u:2pn609rw]Dames, op uw plaatsen![/u:2pn609rw]
Mijn vrouw zat intussen een beetje bleekjes op een stoel, 4 meter van het bed verwijderd, maar Jikke, mijn trouwe verpleegster van Buurtzorg -die uit interesse was meegekomen, dook er juist zo dicht bovenop dat ze bijna spetters appeltaart in haar gezicht kreeg. Zo zie maar weer hoe vrouwen kunnen verschillen.
[u:2pn609rw]Even meten[/u:2pn609rw]
Toen ging het meetbuisje erin. Even aan een knopje draaien en blijbaar plopte er een verdikking uit aan het uiteinde van dat buisje, want toen ze hem terugtrok bleef hij aan de binnenkant tegen mijn maagwand steken. Afstand maagwand buikwand: 4cm, staat genoteerd.
[u:2pn609rw]De juiste maat mic-key erbij[/u:2pn609rw]
Toen werd er een mic-key bijgehaald van 4,5cm, want je moet altijd wat speling houden. Die hadden ze gelukkig nog een in huis, want anders gaat er weer een PRG in terug en mag je een andere keer terugkomen als ze jouw maat wél hebben.
[u:2pn609rw]Afmonteren en troubleshooting[/u:2pn609rw]
Even draaien aan het meetbuisje en hij kwam er weer uit. Toen de mic-key erin. Die kriebelde even waardoor ik moest lachen, ik spande mijn buikspieren en ...die knepen mijn fistel dicht.
Dat mocht niet van de verpleegster en snel duwde ze de mic-key met geweld naar binnen. Gevolg: een beetje bloed en wat stekende pijn. Hierdoor trokken mijn buikspieren nog verder samen en ze zei dat precies hetzelfde gebeurde bij mijn operatie. "Dat gebeurt bij andere patienten nooit! Waarom doet u dat?" Weet ik veel!
Ik had dus nog steeds sterke buikspieren zei ze, maar ik zeg dat het gewoon een reflexreactie was, want mijn buikspieroefeningen bij de fysio zijn niet om over naar huis te schrijven!
De mic-key zit er nu in, steekt nog een beetje (is maar een vleeswond dames, komt wel goed
) en het slangetje ben ik kwijt!
[u:2pn609rw]Periodiek onderhoud[/u:2pn609rw]
De verpleegster zei wel dat de ballon [i:2pn609rw][u:2pn609rw]de eerste maanden[/u:2pn609rw][/i:2pn609rw] eens per 2 weken gecontroleerd moest worden op lekken: gewoon leeg zuigen met de spuit en kijken hoeveel eruit komt. In het begin kunnen ze een beetje lekken, maar dat is niet erg, gewoon controleren en bijvullen tot 4ml indien nodig. Net als autobanden periodiek controleren dus!
Zo en dan nu koffie met gebak, dat heb ik wel verdiend!
Groetjes,
Dick