Te laat voor de PEG nu PRG
Hallo,Omdat de longfunctie terug ging en nog 71% was had ik besloten om een PEG te laten plaatsen voor dat het te laat was. De norm is minimaal 50%.
Voor het intake gesprek zijn we naar het UMC-U geweest voor plaatsing van de PEG-sonde.
Alles doorgenomen en ingepland de longfunctietest zou uitgevoerd worden op de dag van opname. Wel is er bloed geprikt t.b.v. de bloedgaswaarden.
Tot onze grote schrik belde, 1 dag later, de verpleegkundige van het UMC dat de waarden hiervan niet goed waren en de PEG-sonde hierdoor niet meer geplaatst kon worden. Koolzuurspanning PaCO2 te hoog, was 51 mm Hg en moet tussen de 35-45 zijn. ( 51mmHg is 6.8 kpa )
Zij heeft meteen een afspraak laten inplannen bij CTB/Erasmus in Rotterdam. De intake voor CBT gaat op postcode wij vallen dan onder Rotterdam. Hier zijn we inmiddels geweest. De longarts van CTB, heeft toen groen licht gegeven voor plaatsing van de PRG.
De PRG is inmiddels geplaatst en dit is goed verlopen. Ik neem nu 1 liter sonde voeding 1500 kcal per dag. Toediening 3 x per dag met een spuit door de sonde. Dit gaat goed en zo blijf ik mobiel. Hierbij nog wat drinkvoeding en pudding of yoghurt. Totaal 2450 kcal.
[b:2grw6b6i][u:2grw6b6i]Tip[/u:2grw6b6i][/b:2grw6b6i].
Wanneer de longcapaciteit <80 is, de bloedgassen laten onderzoeken. Mogelijk waren we nog op tijd geweest voor de PEG als dit was gebeurd.
Ander aandachtspunt is het wijzen op het meer actief uitblazen, ter voorkoming van ophoping van koolzuurgassen. Is tip van de arts in opleiding.
Kees