Re: condoomcatheter
Afgelopen vrijdag heb ik dus mijn eerste ervaringen op kunnen doen met een condoom catheter.
Het probleem had ik al besproken met de buurtzorg en zij hebben mij ook voorgesteld om het gewoon een keer te proberen. Bovendien hadden zij er nog een aantal in voorraad in een maat die ik wel zou passen (XXXS
).
Het voordeel was dat ik dan weer eens een gewone broek aan kon trekken in plaats van een joggingbroek. De opvangzak wordt aan de enkel bevestigd met een slang door de broekspijp naar het catheter toe.
Degene die ik had was van het merk Conveen en vervaardigd van silicone. De binnenkant van het condoom is voorzien van een plaklaag om lekken te voorkomen.
Alvorens de buurtzorg het kon aanbrengen moest er wel hier en daar wat schaamhaar worden weggeschoren omdat het anders dan door de haren kan gaan lekken en ook het afdoen pijnlijk kan worden indien de haren aan de plaklaag blijven kleven.
Ik moet eerlijk zeggen dat na het aanbrengen en aankleden ik het niet voelde zitten en had er absoluut geen last van. Die avond moest ik ook op visite bij kennissen en natuurlijk drink je daar een biertje met als gevolg dat de blaaswerking op gang komt dus krijg je toch op gegeven moment aandrang om te plassen. Misschien moet ik eerst een grens durven overstappen maar ik vond het een vreemd idee om midden in de huiskamer bij mijn kennissen een plas te doen dus hield ik het toch maar op.
Toen ik dan eindelijk op mijn Scootmobiel naar huis reed kon ik het heerlijk ongegeneerd laten lopen en vervolgens thuis met je voet op de rand van het toilet het kraantje open zetten om de zak leeg te laten lopen.
Tot nog toe een positieve ervaring al heb ik zelf nog wel een paar ideetjes waardoor het voor mij nog makkelijker wordt.