Segway scootermobiel
Hallo,Ik ben met mijn revalidatiecentrum in overleg mbt de mogelijkheden om straks ipv een combinatie scootermobiel voor buiten en handrolstoel voor binnen één Segway rolstoel te krijgen voor binnen en buiten.
Ja, het ding heet een rolstoel te zijn, maar ik prefereer toch de term [b:t3f5k106]Segway scootermobiel[/b:t3f5k106] omdat ik hem functioneel meer beschouw als een scootermobiel - maar dan een die je [i:t3f5k106]overal [/i:t3f5k106](dus ook in huis) kunt gebruiken:
De grote voordelen van de Segway ten opzichte van een gewone scootermobiel (van plus/minus 150kg en 140cm lang) zijn legio:[list:t3f5k106][*:t3f5k106]een kleine draaicirkel van 50cm en grote wendbaarheid (handig in huis en in kleine winkels);[/*:m:t3f5k106][*:t3f5k106]de mogelijkheid om hem [i:t3f5k106]zichzelf [/i:t3f5k106](dus op eigen kracht!) achterin de auto te laten rijden (mee op vakantie/dagje uit);[/*:m:t3f5k106][*:t3f5k106]zijn relatief hoge snelheid van 20km/uur (fietsen met gezin/partner);[/*:m:t3f5k106][*:t3f5k106]het lage gewicht van ca 50kg en klein volume (bijna vergelijkbaar met een keukenstoel!);[/*:m:t3f5k106][*:t3f5k106]de mogelijkheid in ruw terrein te rijden (boswandeling).[/*:m:t3f5k106][*:t3f5k106]een toch behoorlijke actieradius van ca 30km[/*:m:t3f5k106][/list:u:t3f5k106]
De ergotherapeuten van mijn revalidatiecentrum (Tolbrug) waren eerst sceptisch, maar ze overwegen nu een proef om te kijken in hoeverre een Segway ook voor ALS patiënten bruikbaar is (ter vervanging van een scootermobiel, niet ter vervanging van een elektrische rolstoel!).
Een Segway 'scootermobiel' lijkt qua uiterlijk het meest op een gewone stoel, maar dan [b:t3f5k106]niet op 4 poten, maar op twee wielen[/b:t3f5k106]! De stoel houdt zichzelf in balans met ingewikkelde elektronica en gyroscopen. Door zijn wielen continue zachtjes op en neer te bewegen blijft hij in balans (zal niet omvallen!). Ook als je er in gaat zitten blijft hij gewoon staan!
De Segway 'rolstoel'
Breng je hem bewust uit balans (door zittend in de stoel naar voren of naar achteren te bewegen) dan beweegt de Segway mee naar voren of naar achteren om vallen te vermijden. Resultaat: je gaat rijden!
Sturen doe je met een stuurstang tussen je benen en die beweeg je opzij met je handen/armen, maar dat zou ev. ook met je knieën kunnen.
Het tegenargument van het revalidatiecentrum dat je je evenwicht (rompstabiliteit) als ALS patiënt wel eens zou kunnen verliezen, waardoor je geen balans meer kunt houden, heb ik weerlegd: immers, de Segway zal [u:t3f5k106]alleen ter vervanging van de scootermobiel[/u:t3f5k106] ingezet gaan worden. Als ik geen rompstabiliteit meer heb, dan voldoet een standaard scootermobiel ook niet meer en zal ik toch moeten 'upgraden' (eigenlijk downgraden ) naar een volledig elektrische rolstoel. Tot die tijd houd ik echter graag zoveel mogelijk mobiliteit!
Omdat ik graag en veel met de hond in de natuur ben zou een Segway voor mij een ideale oplossing zijn: als ik straks niet meer (goed) kan lopen kunnen wij als gezin toch nog met de auto weg om te wandelen in de Drunense Duinen of te fietsen in de Veluwe. Ik kan dan gewoon mee blijven doen omdat de Segway achterin de auto past en overweg kan met ruw terrein, twee belangrijke punten waar een gewone scootermobiel zich niet voor leent. Lijkt me fantastisch!
Ik hoop binnenkort meer te kunnen posten, ondertussen zou ik willen vragen of iemand anders ook ervaringen heeft met het aanvragen van dit type "scootermobiel", of anderszins met zinnige voors en tegens op de proppen kan komen?
Voor een aantal filmpjes over de mogelijkheden klik hier en hier .
Het lijkt wel een advetorial maar ik ben gewoon enthousiast!
Groetjes,
Dick