Robotarm Jaco
Eindelijk kreeg ik dan op 10 april mijn rolstoel weer terug waarop Focal Meditech de Robotarm Jaco had gemonteerd.Ik ben er super blij mee en kan inmiddels melden dat na een beetje oefenen mijn zelfstandigheid behoorlijk is vergroot.
Een boterham eten was voor mij al onbegonnen werk omdat ik deze bijna niet meer na mijn mond kon krijgen. Maar nu kan ik met een robotarm de boterham tussen twee vingers klemmen naar mijn mond toebrengen en vervolgens op eten.
Ook kan ik weer bier en koffie drinken zonder rietje. In de software zit een speciaal drinkprogramma die bij het kantelen van het glas of beker de arm automatisch iets hoger heft.
Ik kan er ook allerlei dingen mee op pakken en het is mij zelfs gelukt om een bak koffie te tappen met mijn koffiemachine en ook een waterkraan open draaien.
Voor het eerst sinds maanden kan ik met de speciale vork die bij de arm wordt geleverd weer patat met pindasaus eten. Voorheen nam ik patat zonder mayonaise of pindasaus omdat het teveel geklieder was. Met behulp van de arm kan ik nu weer met de vork patatjes prikken met saus.
Ander grof eten wat je met de vork kunt prikken is ook goed te eten.
Het scheppen met een lepel moet ik nog even wat oefenen en dat gaat nog niet echt goed maar ik word er steeds handiger mee.
Ik ben wel een uitdaging aangegaan met Focal Meditech want ik wil voor elkaar zien te krijgen dat ik er een blikje bier mee kan openen. Volgens Focal Meditech is dat onmogelijk maar ik zie met een handigheidje wel mogelijkheden hiertoe.
Ik hou jullie op de hoogte van mijn vorderingen