Elektrische rolstoel Alex met de robotarm Jaco
Omdat mijn armfunctie en handfunctie steeds slechter wordt had ik een robotarm aangevraagd en de indicatie die ik heb gekregen was positief. Deze robotarm moet echter gemonteerd worden op een elektrische rolstoel en aangezien mijn benen toch ook al zwakker worden dus ook maar meteen een elektrische rolstoel aangevraagd.Geen probleem dus want beide zaken kan ik krijgen de rolstoel via de WMO en de robotarm via de zorgverzekeraar.
De WMO heeft wat rolstoelen betreft een contract met Welzorg en deze kan alleen de Alex rolstoel leveren.
Ik dacht altijd dat een dergelijke rolstoel door de gemeente werd gekocht maar niets is minder waar. Hier wordt gewoon een leasecontract voor afgesloten.
Bij de passing van de rolstoel opperde ik om deze meteen geschikt te maken voor de toekomst met elektrische been steunverstelling maar ook omdat mijn handfunctie al minder wordt gyroscoopbesturing.
Die laatste twee krijg ik dus gewoon niet omdat ik het nog niet nodig heb en dergelijke zaken passen zij pas aan op het moment dat het daadwerkelijk nodig is. Hoe kaler de rolstoel des te lager de leaseprijs en zo kunnen ze weer een paar tientjes per maand besparen totdat de aanpassingen daadwerkelijk moeten komen.
Ze houden dus geen rekening meer met de progressie van de ziekte en je moet steeds de confrontatie met de WMO opnieuw aangaan.
Toch doemt hier nog een groot probleem op want om de robotarm te kunnen bedienen met de joystick van de rolstoel moet er een speciale scanner op een zogenaamde HMC scanner. Een apparaatje wat toch maar een tweeduizend euro kost.
De zorgverzekeraar wil alleen de robotarm vergoeden en zegt dat de scanner voor rekening van de WMO moet komen echter de WMO zegt dat deze scanner voor rekening van de zorgverzekeraar moet komen.
Ik dreig dus te verzanden tussen een onenigheid van twee verschillende instanties.
Geen scanner Betekent dus ook geen robotarm en die laatste begin ik vooral steeds harder nodig te hebben.