Trillende spiertjes over gehele lichaam
Ik ben een jonge vrouw van 30 en jullie zullen je misschien afvragen wat ik hier doe.Mijn opa is overleden aan ALS, toen hadden we nog geen idee dat dit erfelijk was. Tot mijn tante vorig jaar de diagnose kreeg (ALS-FTD) ik was toen zwanger van ons 2e kindje. Tijdens de zwangerschap kreeg ik last van trillend spiertje bij mijn neus, heel irritant! Ik maakte me er toch wel zorgen over dus naar de huisarts geweest, bloed laten prikken alles was goed geen vitamines tekort ofzo. Wel begon ik ook op andere plekken last te krijgen van trillende spiertjes.
Na de bevalling heeft mijn moeder zich laten testen en ook zij heeft het erfelijke gen C9orf72, gelukkig nog geen klachten, maar nu heb ik 50% kans op dit heb.
Zoals jullie begrijpen maakte ik me toch meer zorgen over mijn spiertrillingen.
Nu 3 maanden later ben ik moe, intens moe. Kan me nergens toe zetten, ben nog nooit zo moe geweest in mijn leven.
De spiertrillingen zijn kort zo'n 10 seconden per keer maar echt op de meest rare plekken (arm, been, billen, ribben, oor etc) op plekken waarvan ik eens niet wist dat ik daar spieren had ik wordt er gek van!
Heb ze denk ik om de 2 minuten dat ik weer ergens een spiertje voel trillen. En het is echt niet zo dat ik er bewust op let.
Ik schaam me eigenlijk om dit te zeggen hier op het forum met leden die echt deze vreselijke ziekte hebben maar ik ben soms echt bang dat dit de beginverschijnselen zijn. Kan dat? Kunnen spiertrillingen en extreme vermoeidheid de eerste symptomen zijn? Heb graag eerlijke antwoorden.