Reactie door lijster - 25 juni 2016
Re: slecht slapen
Hallo Kathleen,
Wat naar dat je moeder slecht slaapt.
Het is inderdaad belangrijk goed uit te rusten.
Weet zij, weten jullie waardoor zij slecht slaapt?ligt zij niet goed, licht zij te piekeren, heeft zij een goed bed, hoofdkussen enz.
Als zij ligt te piekeren praat met haar, zoveel mogelijk delen helpt.
Ga na of zij voldoende hulpmiddelen heeft, praat daar met de ergotherapeut over.
Heeft zij bv een aangepaste stoel, zodat zij op de dag zo comfortabel mogelijk zit, waarin je ook kunt liggen zodat zij ook op de dag wat kan rusten.
Jullie kunnen ook begeleiding krijgen van b.v. Van het maatschappelijk werk van het revalidatie centrum.
Zelf ben ik heel goed geholpen door het ALS team van het revalidatie centrum.
Ook ik heb vaak minder ggoed geslapen zowel voor de diagnose als de eerste periode daarna.
Ik had relatief snel ademondersteuning en gek genoeg kon ik daar goed mee slapen en niet alleen doordat ik meer lucht had ook door de regelmaat van het apparaat.
Omdat ik pijn heb, na gordelroos, kreeg ik ruim een jaar geleden medicijnen daarvoor waardoor ik beter ben gaan slapen.
S Nacht wakker liggen is heel naar omdat dan juist er van alles door je heen gaat.
Goede informatie kan rust geven en aarzel niet die aan wie dan ook te vragen, de huisarts kan daarin een belangrijke rol spelen.
Ik wens jullie heel veel sterkte.
Lieve groet,
Lineke