Re: Beademingsmasker
"Peet": [quote="Dick"Is het niet een beetje erg vreemd dat in deze tijd van techniek, ruimtevaart, enz, en in een welvarend modern land als nederland het niet mogelijk lijkt om patiënten die afhankelijk zijn van thuis - beademing een fatsoenlijk passend, maar bovenal een prettig zittend masker te kunnen leveren, dat is toch idioot
ikzelf ben nu ook alweer even hiervan van afhankelijk, sinds kort ook steeds meer overdag. je kan natuurlijk stellen met die bandjes wat je wil maar dat helpt maar even tegen het lekken omdat je gezicht constant vervormt door gewichtsverlies of iets anders? en dan zeggen de beademing mensen dat zolang het allarm niet afgaat er niks aan de hand is en het gewoon zo kunnen laten zitten, je zou ze voor de gein een paar uurtjes vast moeten binden op een stoel met een ventilator op hun ogen gericht
Zo masker hoort gewoon fatsoenlijk af te sluiten en het liefs op maat gemaakt naar jouw gezicht profiel. dat moet toch mogelijk zijn
Ik had een tijd geleden een firma in Duitsland gevonden die iets soortgelijks deed / doet, maar helaas kan ik die niet meer vinden.
Ik heb verschillende maskers geprobeerd die mij werden aangegeven door het thuis - beademings-team, geen van allen voldoen echt voor mij en daarom zoek ik verder naar nieuwe oplossingen. is het niet meer voor mij dan in ieder geval voor nieuwelinge .
Onderstaande masker is volgens mij wel het meest gebruikte masker en is ook het masker wat ik als eerste op kreeg en nog steeds draag.
Maar ondanks de siliconen rand die er inzit die tegen je gezicht aandrukt schaaft hij langzaam maar zeker je hele neus aan de bovenkant finaal kapot tot rouw vlees, en eenmaal kapot dan krijgt het bijna geen kans om te genezen omdat je masker bijna continu draagt.
precies op het bovenste punt van je neus en waar het masker in een punt loopt zit praktisch geen bescherming (op de met rode pijl aangegeven)
Dit hebben we nu even opgelost met een pleister op me neus en op het het masker. en je kan echt van alles proberen maar niks helpt echt afdoende als het kwaad al is geschiet. een waarschuwing had op ze plaats geweest. Dus Ineke
Het tweede model wat ik heb geprobeerd sluit in principe veel beter af rondom de neus door de veel dikkere afsluitrand, maar bij dit masker is het de bedoeling dat de kin in het masker valt, als het werkt heeft het als voordeel dat het je mond een beetje gesloten houd onder het slapen, maar je moet wel een mooi rond gezicht hebben wil het niet lekken, en dat hebben sommige van ons in het begin wel, kijk maar naar mijn foto
maar dat word snel minder en dan lekt hij als een zeef.
[/img]
Ook heb ik het full-face masker geprobeerd die Afien ook gebruikt, maar dat geeft mij een erg benauwend gevoel, en bij de eerde 2 maskers kan je overdag gewoon een bril op omdat daar op het masker een uitsparing voor zit. bij full-face gaat dat niet.
En dan heb je ook nog alleen het neus maskertje / dopje, die houd je mond vrij maar werkt niet voldoende omdat je zuurstof verliest uit je mond, voor mij geen succes en ook geen prettige ervaring. Dus draag ik nog steeds het alle eerste masker.
Al deze maskers zijn van hard plastic, dat moet toch beter kunnen
Iemand nog een idee
Groetjes, Peet[/quote:2rwepph6]
Hallo Peet en anderen; Is vreselijk welke ellende hier beschreven wordt. Een oplossing zou zijn om het probleem, waar velen mee te maken krijgen, voor te leggen aan hen die daar onderzoek naar doen. Ik kreeg eerder de link door van de Technische Universiteit van Eindhoven
http://www.tue.nl/innoveren/ . Ook verscheen op 12 maart onder Myocafe VSN website een oproep van de Universiteit van Rotterdan om problemen waar je tegenaan loopt, te melden.
Ik vroeg me wel eens af of er een apparaat zou kunnen ontwikkeld worden dat de ademhaling ondersteunt. Iets wat de patient zelf zou kunnen inzetten vanaf de eerste dag om zijn longinhoud boven de 70% te houden, waardoor men het beademingsmasker kan voorblijven. Mijn eerste ALS patiënt, die toen al grotendeels verlamd was, zei vaker ze zouden een apparaat moeten ontwikkelen dat ons doet bewegen. Heb ik nog vaak aan moeten denken.
[quote="Arwi":2rwepph6]Peet ik weet ook niks van die maskers. Wat een goed idee om de mensen die zo'n ding aanmeten, er zelf ook een tijdje mee te laten lopen/slapen. Kunnen ze het ook eens meemaken. Psychiaters moeten ook zelf in therapie.
Sterkte met het vinden van een beter masker.
Groeten,
Arwi[/quote:2rwepph6]
Inderdaad Arwi, een goed idee, aanpassen als zorgverlener. Ik dacht bij deze opmerking aan een ander apparaat. Heb er mee kennis gemaakt bij een workshop, iedere deelnemer mocht het een kwartiertje gebruiken. Ik zou het meteen aanschaffen als die eerder genoemde bedragen, onder "Meer geld voor Hive dan voor ALS", zouden vrij komen. Heet geactiveerde zuurstoftherapie, zou naar mijn inzien vanaf de eerste dag kunnen gebruikt worden door mensen met ALS. Dit om hun conditie (misschien ook wat van hun longinhoud) op peil te houden. Zie de link
http://www.airnergise.nl/
[quote="annie":2rwepph6]Hallo Peet
Mijn man heeft geen beademingsmasker, dus daar weet ik niks van.
Maar van drukplekken des te meer
Probeer eens Mepilex Lite inplaats van een pleister is zachter en wat dikker
Ik hoop dat het helpt
Groetjes Annie[/quote:2rwepph6]
De hogere oplossingen zijn echter niet meteen bij de hand, misschien wel de pleister van Annie, dank voor de tip, hoop dat die iets doet. Dat het masker niet meer past heeft als hoofdoorzaak, wat Peet aangeeft, het gezicht dat steeds meer slinkt. Ook andere plaatsen slinken, waardoor drukplekken, wat Annie aangeeft. Enerzijds omdat men minder kan eten, anderzijds omdat het lichaam ook met beademingsmaker, onvoldoende lucht opneemt. Vandaar ook de opmerking "nog steeds benauwd te zijn".
De eerste voorliggende oplossing; dat zowel eten als ademen, (of bewegen) beter kan worden. Ontspannende zorg; als men onderliggende verkrampingen kan loslaten, gaat men spontaan dieper doorademen. Dit heeft ook een gunstige invloed heeft op de spijsvertering, ik verwacht ook op het slikken.
Veel sterkte en groeten,
Marica